NEW NISSAN QASHQAI: ONTDEK NU


Kom hem als eerste ontdekken in de showroom!

VOLLEDIG NIEUWE NISSAN QASHQAI ONTHULD

  • Met ruim drie miljoen verkochte exemplaren in Europa is de Qashqai volgens kopers nog steeds de referentie in zijn klasse.
  • Technologische upgrades van de Qashqai mogelijk gemaakt door nieuw CMF-C-platform van de Alliantie.
  • Innovatief e-POWER-systeem elektrificeert de nieuwe Qashqai.
  • Design, ontwikkeling en productie uitgevoerd in Europa om voort te bouwen op historisch succes.

AARTSELAAR (18 februari 2021) – Nissan versterkt vandaag zijn positie als marktleider in het Europese crossoversegment met de onthulling van de volledig nieuwe, derde Qashqai-generatie. Sinds Nissan het segment in 2007 in het leven riep, vonden ruim drie miljoen exemplaren van de Qashqai een eigenaar.

Voor het nieuwe model bouwde Nissan voort op de pijlers die ook bij de twee vorige Qashqai-generaties aan de basis van het concept, het design en de ontwikkeling lagen: een elegant design, een betere lay-out en een efficiënte aandrijflijn, in combinatie met een hoger kwaliteitsniveau en de rijervaring uit een hoger segment. Dankzij het nieuwe CMF-C-platform van de Alliantie, een uitstalraam van geavanceerde engineering, innovaties en toptechnologie, zal de nieuwe Qashqai de lat in het crossoversegment opnieuw hoger leggen en zullen klanten smullen van zijn nieuwigheden.

Net als bij zijn voorgangers werd het ontwerp van de nieuwe Qashqai geleid door het team van Nissan Design Europe, gevestigd in het centrum van Londen (Verenigd Koninkrijk), terwijl de ontwikkeling werd geleid door Nissans Technical Centre Europe in Cranfield, Bedfordshire (Verenigd Koninkrijk).

“Het startpunt voor het design en de ontwikkeling van de gloednieuwe Qashqai was een diepgaande analyse van de relatie die we de voorbije dertien jaar hebben opgebouwd met onze Qashqai-klanten. Die analyse heeft ons meer inzicht gegeven in hun behoeften, en vooral in de crossoveraspecten die elke dag opnieuw het verschil maken voor hen”, aldus Marco Fioravanti, Vicepresident Productplanning bij Nissan Automotive Europe.

Opvallende aantrekkingskracht, elegant design

Net als de twee vorige generaties werd ook de volledig nieuwe Nissan Qashqai ontworpen door Nissans Europese designstudio in Londen (Verenigd Koninkrijk).

Hoewel deze derde generatie nog steeds onmiddellijk herkenbaar is als een Qashqai, oogt ze gespierder, scherper en moderner.

Aan de buitenkant onderscheidt de nieuwe Qashqai zich door een krachtigere uitstraling, met sportieve, uitgesproken schouders, een langere wielbasis en indrukwekkende lichtmetalen 20”-velgen, een primeur voor de Qashqai.

De wielbasis groeide met 20 millimeter, terwijl de totale lengte 35 millimeter won. Hij werd ook een fractie hoger (+25 millimeter) en breder (+32 millimeter) voor een krachtigere uitstraling op de weg.

Vooraan is de volledig nieuwe Qashqai herkenbaar aan Nissans grotere ‘V-Motion’-radiatorrooster, afgewerkt in chroom en met een bijkomende lijn in gesatineerd chroom om zijn minutieuze afwerking te accentueren. Het radiatorrooster wordt geflankeerd door fijne, geavanceerde ‘full led’-matrixkoplampen en boemerangvormige dagrijlichten. De opvallend dunne naden tussen al deze details creëren een hoogwaardige en nauwkeurige indruk.

De koplampen van de nieuwe Qashqai werden verbeterd in vergelijking met het vorige model en kunnen prat gaan op een fijner en scherper design dankzij het gebruik van ledtechnologie.

In zijaanzicht oogt de nieuwe Qashqai atletischer en dynamischer, met een enkele karakterlijn die de voorkant van de auto met de achterkant verbindt. Dat resulteert niet alleen in een uitgesproken horizontale look, maar ademt ook een en al dynamisme.

De nieuwe Qashqai-generatie wordt voor het eerst verkrijgbaar met lichtmetalen 20”-velgen met gediamanteerde afwerking (de vorige generatie hield het bij 19”-velgen). De grotere wielen vullen de wielkasten beter op en dragen bij tot de robuuste look van de auto op de weg.

En aangezien klanten houden van persoonlijke accenten, wordt de nieuwe Qashqai leverbaar in elf koetswerkkleuren en vijf tweekleurige uitvoeringen, wat het aantal varianten op zestien brengt.

Opgewaardeerde interieursfeer

Het geconnecteerde en comfortabele interieur van de nieuwe Nissan Qashqai verzekert een uitstekend uitzicht over de weg en vestigt nieuwe normen qua prestige, design en gebruiksgemak.

Om een geruststellende en rustgevende omgeving te creëren, gebruikt hij een witte verlichting doorheen het interieur, die door haar uniforme look een hoogwaardige en harmonieuze indruk geeft.

Ook werd er heel wat aandacht besteed aan de ergonomische en esthetische kwaliteit van de schakelaars en toetsen, die hoogwaardig en aangenaam aanvoelen om de inzittenden een indruk van vertrouwen en raffinement te geven.

Geconnecteerde controle

De nieuwe Qashqai kan schermen met een geavanceerd infotainmentsysteem met een brede waaier geconnecteerde diensten, zoals de moeiteloze integratie van smartphones, een wifi-verbinding voor maximaal zeven toestellen en de gerichte app NissanConnect Services, waarmee men kan communiceren en parameters van de auto kan opvolgen.

Het grotere NissanConnect-scherm van 9 duim heeft een hogere resolutie en biedt een digitale toegang tot navigatie, entertainment en voertuiginstellingen. Het is tevens compatibel met Android Auto® en Apple CarPlay®, dat voortaan draadloos kan worden gebruikt.

Een nieuw, volledig elektronisch multifunctioneel hogeresolutiescherm van 12,3 duim biedt diverse instelbare lay-outs om navigatie-, entertainment-, verkeers- of voertuiginformatie weer te geven en laat zich bedienen met een aanraakgevoelige draaiknop op het stuur. Bovendien werd de digitale achtergrond van het TFT-scherm getooid met een textuur van geslepen ‘Kiriko’-glas, een knipoog naar het Japanse DNA van Nissan.

Een innovatief nieuw head-up display van 10,8 duim verzekert de grootste weergave in dit segment. Het projecteert belangrijke navigatie-, rijhulp- en weggegevens op de voorruit, pal in het gezichtsveld van de bestuurder.

De ‘Home-to-car’-functies zijn compatibel met Google Assistant- en Amazon Alexa-toestellen. Het systeem ondersteunt een brede waaier van commando’s, inclusief de mogelijkheid om bestemmingen naar het navigatiesysteem van de auto te versturen door tegen een smartphone te praten, waardoor er minder tijd nodig is om bestemmingen in te voeren.

Dankzij de smartphone-app NissanConnect Services, kan men ook bepaalde functies van de auto vanop afstand bedienen, zoals de claxon en de lichten of de vergrendeling/ontgrendeling van de deuren. Daarnaast maakt de app het mogelijk om ‘slimme meldingen’ in te stellen, voor het geval de auto de ingestelde parameters voor snelheid, tijd en zone overschrijdt.

Wanneer ze het navigatiesysteem van hun telefoon niet gebruiken, kunnen bestuurders 3D Maps & Live Traffic gebruiken, met inbegrip van geavanceerde navigatiefuncties zoals kaartupdates ‘over the air’, realtime verkeersinformatie, Google Street View en brandstofprijzen. Deur-tot-deurnavigatie, inclusief de functie ‘My Car Finder’, is eveneens beschikbaar via de app.

De connectiviteit werd uitgebreid naar alle inzittenden en biedt voortaan USB-laadaansluitingen voor- en achteraan, met zowel USB-A- als USB-C-poorten.

Comfort dankzij een hoge zitpositie

De nieuwe Qashqai geeft zijn bestuurder nog steeds een hoge zitpositie, met een verbeterd zicht vooruit, opzij en achteruit. Verbeteringen zijn onder meer de grotere openingshoek van de voorruit, de dunnere voorstijlen en het feit dat de buitenspiegels op de deuren in plaats van de A-stijlen zijn gemonteerd. Daardoor wordt het zicht minder gehinderd.

De langere wielbasis en efficiënte lay-out van de nieuwe Qashqai creëren dan weer extra interieurruimte. Zo groeide de knieruimte achterin met 28 millimeter tot 608 millimeter en zit er meer afstand tussen de bestuurder en voorpassagier. Dankzij het iets hogere koetswerk, nam ook de hoofdruimte voor- en achterin met 15 millimeter toe.

Functionaliteit

Een automatische achterklep met voetsensor vergemakkelijkt de toegang tot de koffer wanneer men de handen vol heeft. Het totale koffervolume steeg met ruim 50 liter in vergelijking met de vorige generatie. Dat is deels te danken aan de 20 millimeter lagere koffervloer, die mogelijk werd gemaakt door de geoptimaliseerde lay-out van de achterwielophanging.

Populaire voorzieningen van zijn voorganger, zoals de zijdelingse opbergvakken boven de wielkasten en de veelzijdige koffervloer ‘Flexible Luggage Board’, werden overgenomen en verbeterd voor het nieuwe model: de vloerplanken werden hertekend en zijn voortaan afgewerkt met een duurzaam tapijt aan de ene kant en een eenvoudig te reinigen kunststof aan de andere kant.

Het ergonomischere ontwerp van de deuropeningen vereenvoudigt bovendien de in- en uitstap ten opzichte van de vorige Qashqai-generaties, wat met name in parkeergarages zijn nut bewijst. Waar er voldoende ruimte is, kunnen de deuren tot 85 graden worden geopend, een aspect dat beslist in de smaak zal vallen bij ouders van baby’s en kleine kinderen.

Geëlektrificeerde aandrijfsystemen

Ter ondersteuning van Nissans doelstelling om tegen 2024 50 procent geëlektrificeerde modellen te verkopen, wordt de nieuwe Qashqai niet alleen verkrijgbaar met de 1.3 benzinemotor met ‘mild hybrid’-technologie, maar viert hij ook het Europese debuut van e-POWER, Nissans innovatieve en bekroonde aandrijflijn die technologieën uit de baanbrekende Nissan LEAF overneemt.

Met keuze uit twee- en vierwielaandrijving, een handgeschakelde zesversnellingsbak of de nieuwe Xtronic-transmissie en een zuiver elektrische rijmodus dankzij e-POWER, biedt het motorgamma van de nieuwe Qashqai voor ieder wat wils, terwijl rijplezier centraal staat bij alle configuraties.

1.3 benzinemotor met 138/156 pk voorzien van 12V mild hybrid-systeem

Het ‘mild hybrid’-systeem met 12V-batterij, dat op de nieuwe Qashqai wordt aangeboden, is een betaalbare hybridetechnologie die extra koppel levert, de stilstandtijd met uitgeschakelde motor verlengt, snelle herstarts mogelijk maakt en met uitgeschakelde motor kan uitrollen (enkel Xtronic). Zo beperkt ze zowel het brandstofverbruik als de CO2-uitstoot (-4 g/km).

De positieve CO2-impact van het ‘mild hybrid’-energiebeheer is competitief en de 1,3-litermotor levert meer vermogen en koppel dan zijn belangrijkste concurrenten, wat de benzineversie tot een onweerstaanbare keuze maakt. Het ‘mild hybrid’-systeem voegt nauwelijks 22 kilogram toe aan het totaalgewicht.

Tijdens het vertragen wordt er energie gerecupereerd en opgeslagen in de lithium-ionbatterij. Die energie wordt vervolgens gebruikt voor Idling Stop (motor uit bij stilstand), Coasting Stop (motor uit bij uitrollen) en Torque Assist (koppelondersteuning).

Wanneer de bestuurder uitrolt bij snelheden van minder dan 18 km/u, wordt de motor uitgeschakeld en wordt de opgeslagen energie gebruikt om de elektrische uitrusting te voeden. Doordat de motor langer kan worden uitgeschakeld, daalt ook het brandstofverbruik.

Het ‘mild hybrid’-systeem wordt gekoppeld aan de geraffineerde en befaamde 1.3 benzinemotor, die in 2018 werd gelanceerd in de Qashqai. Deze krachtbron werd verder verbeterd voor de nieuwe Qashqai om aan de Euro6-d-norm te voldoen en kreeg vijftig nieuw ontworpen onderdelen.

De 1.3-benzinemotor zal worden aangeboden met twee vermogens – 138 en 156 pk – en kan naar keuze worden gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak of de nieuwe Xtronic-transmissie (enkel 156 pk). Hij levert zijn maximumvermogen bij 5.500 t/min en zijn maximumkoppel van 270 Nm bij een comfortabele 1.750 t/min op de versies met 156 pk.

Voor de handgeschakelde versies werd de versnellingsbak verbeterd met het oog op snellere, directere en sportievere schakelovergangen. De nieuwe generatie van de Xtronic-transmissie combineert een lager brandstofverbruik met een beter acceleratiegevoel dankzij aanpassingen zoals het dubbele oliepompsysteem met een nieuwe elektrische oliepomp.

Tweewielaandrijving (2WD) is verkrijgbaar op de versies met 138 en 156 pk, terwijl vierwielaandrijving (4WD) is voorbehouden aan de 156 pk sterke Xtronic-modellen. De nieuwe 4WD-sturing en de rijmoduskiezer werden intuïtiever en intelligenter en passen zich aan de rijomstandigheden aan, dankzij vijf rijmodi: Standard, Eco, Sport, Snow en Off-Road. De tijd die het 4WD-systeem nodig heeft om te reageren wanneer een van de wielen grip verliest, werd met factor vijf gereduceerd tot 0,2 seconden.

e-POWER

De nieuwe Qashqai lanceert Nissans innovatieve e-POWER-aandrijving in Europa. Het e-POWER-systeem is een exclusiviteit van Nissan en een cruciaal onderdeel van de ‘Intelligent Mobility’-strategie van het merk. Het hanteert een unieke kijk op elektrificering en maakt dagelijkse ritten erg meeslepend.

Het e-POWER-systeem van de Nissan Qashqai bestaat uit een krachtige batterij en aandrijving, die samenwerken met een toonaangevende, 154 pk sterke benzinemotor met variabele compressie, evenals een generator, omvormer en 140 kW sterke elektromotor met ongeveer dezelfde afmetingen en output als de elektromotor van Nissans zuiver elektrische modellen. Deze unieke oplossing staat garant voor de aangename, naadloze en lineaire acceleraties van een elektrische wagen, maar heeft geen externe lader nodig.

Om aan de typische behoeften en rijgewoonten van Europese consumenten te voldoen, werd het e-POWER-systeem gevoelig opgewaardeerd voor de nieuwe Qashqai. Het e-POWER-systeem van de Nissan Note – de meest verkochte auto in Japan de voorbije jaren – gebruikt een 1.2-benzinemotor om de batterij op te laden en heeft een eindvermogen van 106 pk. Voor Europa werd deze motor vervangen door een 1.5-benzinemotor met een eindvermogen van 140 kW (188 pk).

Uniek aan het e-POWER-systeem is dat de benzinemotor enkel wordt gebruikt om elektriciteit te genereren, terwijl de wielen louter door de elektromotor worden aangedreven. Dat impliceert dat de motor steeds in zijn optimale toerentalbereik kan draaien, waardoor zijn verbruiks- en CO2-cijfers een stuk lager liggen dan bij een klassieke verbrandingsmotor.

Dankzij de zuiver elektrische aandrijving heeft hij bovendien geen last van inertie zoals een verbrandingsmotor of klassieke hybride. De onmiddellijke respons vertaalt zich in een krachtig koppelgevoel en toonaangevende acceleraties bij diverse snelheden, wat inhalen en invoegen op snelwegen eenvoudiger maakt en de bestuurder meer vertrouwen inboezemt.

Net als bij de LEAF plukt het e-POWER-systeem van de nieuwe Qashqai de vruchten van de gloednieuwe ‘eenpedaalservaring’: e-Pedal. Daarmee kunnen bestuurders vertrekken, accelereren en vertragen met het gaspedaal alleen.

CMF-C-platform

De nieuwe Qashqai is het eerste Europese model dat gebruik maakt van het CMF-C-platform, een hypergeavanceerde architectuur op het vlak van autostructuur en technologie.

Centraal in het ontwikkelingsproces stond de eis om de ‘ideale’ proporties van de huidige Qashqai te behouden. Zij hebben immers in ruime mate bijgedragen tot zijn succes omdat de auto zich moeiteloos een weg baant door de stad en perfect in alle parkeerplaatsen past, terwijl hij tegelijk een royale interieurruimte biedt.

Wat de constructie betreft, maakt het naakte koetswerk meer gebruik van lichte materialen en geavanceerde pers- en lastechnieken om de stevigheid te verhogen en tegelijk het gewicht te beperken. De achterklep van de Qashqai is voor het eerst van composietmateriaal gemaakt, waardoor ze 2,6 kilogram minder op de weegschaal zet.

De voor- en achterdeuren, de spatborden vooraan en de motorkap zijn dan weer uit aluminium vervaardigd, wat een totale gewichtsbesparing van 21 kilogram oplevert ten opzichte van het naakte koetswerk van de vorige Qashqai.

De geavanceerde productietechnieken bieden klanten het voordeel dat het totale naakte koetswerk maar liefst 60 kilogram lichter en 41 procent stijver is dan bij het vorige model. Daardoor moet de Qashqai qua raffinement, rijcomfort en responsen niet onderdoen voor modellen uit een hoger segment. Bovendien komt deze besparing de bescherming bij ongevallen en de globale efficiëntie van de auto ten goede.

Nieuw ontworpen ophanging en stuurinrichting

De nieuwe Qashqai zal een meeslepende rijervaring blijven aanbieden en bouwt voort op zijn reputatie van een verfijnde en behaaglijke auto, die toch heel wat rijplezier biedt op bochtige wegen.

Dankzij het CMF-C-platform beschikt de nieuwe Qashqai over opgewaardeerde MacPherson-veerpoten voor- en achteraan. Voorwielaangedreven Nissans Qashqai met een velgmaat tot en met 19 duim hebben achteraan een torsieas. Exemplaren met 20”-velgen of vierwielaandrijving worden uitgerust met een geavanceerde meerarmige achteras.

De stuurbekrachtiging werd eveneens opgewaardeerd, met een betere respons, een beter stuurgevoel rond de rechtuitstand en een beperkte wrijving.

Opgewaardeerd ProPILOT-rijhulpsysteem

De nieuwe Qashqai zal worden uitgerust met de jongste generatie van het ProPILOT-rijhulpsysteem, dat de bestuurder in nog meer rijomstandigheden bijstaat. Het zogeheten ProPILOT-systeem met Navi-link werd ontworpen om vermoeidheid en stress tijdens het rijden tegen te gaan en is erg intuïtief in gebruik. [Enkel beschikbaar met de Xtronic-transmissie].

ProPILOT met Navi-link kan accelereren en remmen binnen een rijstrook op snelwegen. Het kan de auto ook versnellen tot een ingestelde kruissnelheid en helemaal tot stilstand brengen in druk stop-startverkeer. Het systeem kan de wagen automatisch weer laten vertrekken indien hij minder dan drie seconden heeft stilgestaan en het verkeer voor de auto weer op gang komt.

In de nieuwe Nissan Qashqai houdt het bijgewerkte ProPILOT-systeem met Navi-link bij de snelheidsregeling rekening met aanvullende externe omstandigheden: wanneer de auto een snelwegzone met een lagere maximumsnelheid in rijdt, kan het systeem de auto vertragen op basis van de gelezen verkeersborden en snelheidsgegevens van het navigatiesysteem. Zo hoeft de bestuurder de snelheidsregelaar niet manueel bij te regelen.

Het systeem kan ook navigatiegegevens gebruiken om de snelheid aan te passen bij het naderen van scherpere bochten of afritten.

Bovendien kan ProPILOT met Navi-link voortaan communiceren met de dodehoekradars van de Qashqai om de stuurinput te corrigeren en rijstrookwissels te voorkomen wanneer er een voertuig in de dode hoek rijdt.

Andere upgrades zijn de ‘flankwaarschuwing’ die de bestuurder in stedelijke omgevingen waarschuwt bij dreigende botsingen met een voorwerp naast de wagen, bijvoorbeeld wanneer men een parkeerplaats bij een supermarkt in rijdt. Dankzij een upgrade van het bestaande ‘Moving Object Detection Alert’ kan de nieuwe Qashqai ook ingrijpen om een botsing bij het achteruitrijden te voorkomen: wanneer het een bewegend voorwerp in de buurt van de auto opmerkt, remt het de auto af tot stilstand.

Voor nog meer veiligheid zorgt Nissans Intelligent Forward Emergency Braking-systeem met voorspellende functie. Dankzij geavanceerde radartechnologie kunnen sensoren de weg tot voor de voorligger analyseren om te detecteren of een voertuig plots remt. Het systeem activeert dan de remmen om het risico op een aanrijding te beperken.

Nog een functie van het uitgebreide gamma veiligheidstechnologieën in de nieuwe Qashqai is de nieuwe centrale airbag die tussen de twee voorzetels wordt ontplooid om te voorkomen dat de inzittenden op de eerste rij tegen elkaar botsen bij een zijdelingse impact. De centrale airbag vult de bestuurders- en passagiersairbags aan, alsook de zij- en gordijnairbags die standaard op de nieuwe Qashqai worden gemonteerd.

Intelligente ledkoplampen

Voor de nieuwe Qashqai hebben de Nissan-ingenieurs een geavanceerd koplampsysteem ontwikkeld dat de vorm van de lichtbundel aanpast volgens de wegomstandigheden en de andere weggebruikers. De lichtbundel is opgesplitst in twaalf verschillende elementen, die individueel kunnen worden uitgeschakeld wanneer er een tegenligger wordt gedetecteerd. Dankzij deze innovatie kunnen de lichten een fellere en bredere lichtbundel projecteren, terwijl de vorm op doeltreffende wijze wordt aangepast om tegenliggers niet te verblinden.

De nieuwe Qashqai zal de verwachtingen die klanten stellen aan hun gezinswagen definitief veranderen. Qua comfort, raffinement en technologie zal hij niet moeten onderdoen voor auto’s uit een hoger segment, terwijl de rijervaring zowel bestuurders als passagiers zal weten te bekoren. Met de gedurfde e-POWER-technologie wil Nissan klanten verleiden met het gevoel van een elektrische aandrijving, zonder dat ze zich zorgen hoeven te maken over het rijbereik”, aldus Gianluca de Ficchy, Chairman van Nissan AMIEO (Afrika, Midden-Oosten, India, Europa en Oceanië).